onsdag 11 juli 2007

Rygg och mage

För några månader sedan köpte jag och Christian en ny säng. Två billiga resårbottnar från Ikea och en i mitt tycke ganska dyr bäddmadrass från ett annat ställe. Totalt gick sängen på ca 7500 kronor. Jag har ju haft en hel del ont i ryggen senaste halvåret så vi tänkte satsa på en bra säng. Bäddmadrassen är en fulvaritant av tempur. Men min rygg har inte blivit bättre. Jag har snarare haft ondare. Så i natt la jag mig på en madrass nedanför sängen bara för att utesluta att det är sängen som gör min rygg ondare. Ryggen känns faktiskt bättre idag! Jag har kunnat böja mig mycket mer obegränsat idag än vad jag gjort på länge! Så nu har Chrisitan en 180 cm bred säng tillgodo, medan jag ligger på en 80 cm smal säng i fotändan av sängen, som en tillgiven hund! =) Jag tror att jag testar att sova på golvet några nätter till, det kanske är bra med variationen... Förhoppningsvis har vi inte köpt helt fel säng. Och förhoppningsvis kan jag ligga och sova bredvid Christian snart igen. (Och förhoppningsvis hinner han inte vänja sig vid det enorma sänghavet!)

Igår blev jag frågad (för vilken gång i ordningen vet jag inte) om jag väntar barn... Jag väntar INTE barn. Det känns märkligt att det är så många som undrar och jag vet inte vad det beror på. Jag tycker inte att jag har gått upp i vikt. Visserligen sväller min mage upp en del när jag har ätit men inte så att det på något uppenbart sätt ser ut som att jag är gravid. Jag tycker att det är en fråga man ska vara försiktig med att ställa. Inte bara för att man som i mitt fall inte är gravid och faktiskt inte vill se gravid ut och faktiskt blir lite ledsen. Utan också för att om man nu skulle vara gravid kanske det inte är den där ytligt ytligt bekanta som man vill berätta det först för. Antagligen har man inte berättat för alla man vill berätta för än och då måste man antingen ljuga eller berätta för den där ytligt bekanta att man faktiskt ska ha barn. (Men mamma vet inget än...) Jag vet inte, kanske är jag bara känslig. Vad tycker ni? Frågar ni? Vad ska man svara när man blir frågad? Efter alla gånger jag har blivit tillfrågad nu har jag i alla fall insett att det inte är för att göra mig ledsen. Det har också fått mig att bestämma mig för att få tag i en läkare som kan ge mig hjälp kring vad jag kan äta för att slippa ha ond och svullen mage.

I morse var jag fruktansvärt trött! Jag trodde ett tag att jag skulle vara hemma från jobbet men jag tog mig iväg och jag har varit piggare idag än vad jag varit på hela veckan. Mina jobbarkompisar kände igen mig idag igen. Skönt att jobba hela veckan och gå på semester med flaggan i topp! Bara två dagar kvar!

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig för. Jag lyssnar på Säkert och ska kanske baka bröd eller sticka en stund. Bara göra något som jag tycker om!

Jag ska tipsa er om en bok också; "Att välja glädje" av Kay Pollak. Den är för mig väldigt inspirerande och lärorik.

Må gott!

2 kommentarer:

Naranja sa...

ja du, det är ju inte roligt att folk är så nyfikna och vill veta. Tror att det är så att de hemskt gärna önskar att du ska ha barn. Men som gravid vill man ju hellre berätta själv än att nån ska fråga, tycker jag i alla fall.
Du vet väl att du kan lämna tillbaka sängen om du inte är nöjd, tror att IKEA har sån garanti. Kolla upp det.
Naranja

Ann-Sofie sa...

Jag tycker INTE att man frågar om någon är gravid. Jag gör det inte ens till dem jag känner riktigt väl om man misstänker ngt. Tycker verkligen att det är en sak som man väntar in att få höra. Tycker faktiskt att det är fräckt att fråga. Du får svara tillbaka - men du då? eller ngt annat moget som men din mamma då =) Grattis till första semesterdagen! Hoppas att sängen skärper till sig. Love