söndag 26 augusti 2007

Jag – en PMS-häxa

Faktum är att jag känner mig olustig i kroppen. Jag skulle vilja skriva något roligt om att jag typ är en bitterfitta med pms-besvär. Men det känns inte riktigt som att det är något roligt och det känns inte direkt som att jag är speciellt rolig.

En vecka före mens ungefär är det precis som att hela mitt liv blir omkullkastat och saker och ting får en annan färg. Soffan i vardagsrummet till exempel som är vit i färgen och som jag vanligtvis är ganska nöjd med (skulle vilja ha en ny, men ingen kris) blir den här veckan så vansinnigt ful och smutsig. I vanliga fall tycker jag att det viktigaste är att träffa vänner, umgås med Christian och må bra, men just under den här veckan blir jag den slaffsigaste människan i världen och det viktigaste blir att städa. Ja, så en gång i månaden ungefär jagar jag Christian med dammsugare och är allmänt jobbig. Han väljer oftast att sätta på hög musik och göra en grovrengöring av badrummet. Då får han en stund i lugn och ro och jag blir lugnad av vetskapen att badrummet blir rent samt att jag slipper göra det själv. Det är bara ibland som jag avbryter honom med gråtattacker och diskussioner om att:

1 VI MÅSTE BÖRJA SPARA PENGAR NU!
2 VI MÅSTE VERKLIGEN KÖPA NY SOFFA, DEN HÄR ÄR SÅ JÄVLA FUL
3 VI MÅSTE SKURA GOLVET NU DET VAR LÄNGESEN!
4 KAN VI INTE GÖRA NÅGOT ROLIGT JAG ORKAR INTE STÄDA MER.
5 VI BORDE FLYTTA

Alla dessa punkter plus några till brukar avhandlas under en enda städdag (obs, bara när jag är en pms-häxa.)

Ärligt talat fattar jag inte att Christian orkar. Han inte bara står ut, han får mig faktiskt att förstå att han älskar mig även när jag är sån här.

Idag gick jag in på hälsokostbutiken och frågade om hon hade något mot pms och det hade hon så nu ska jag börja äta lite piller och förhoppningsvis må lite bättre under pms-veckan.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vi tycker om dig alla dagar Lotta oavsett vilket humör du är på.
Många kramar Mia

Anonym sa...

Hej Lotta!
Fick adressen av din äldsta syster när jag chattade med henne!
Du e verkligen duktig på att skriva!
Jag hoppas att du har det bra och att er lgh nu är skinande ren.
Kramar Emilia

Naranja sa...

Hej Lotta! Mitt råd är att du kontaktar din barnmorska så hon kan skriva ut nåt mot PMS. Det finns olika medel man kan ta. Hoppas du hittar nåt som hjälper.

Lotta sa...

Mia: Tack! Vad söt du är! =)
Emilia: Tack så mycket! =) Ja, jag hörde att hon gav dig adressen, kul! Och här är skinande rent! haha
Naranja: Jag ska göra det. Det är bara det att jag annars mår så bra och så glömmer jag bort det tills det dyker upp igen... Men det kanske är dags att ta tag i nu. Det har liksom blivit värre med åren.
God natt på er!
Kramar!

Anonym sa...

Men gumman då! Inte visste jag att du hade såna besvär? Det kanske bara är "stackars" Christian som får se den sidan? Ses imorgon hoppas jag, puss o kram sara

Ann-Sofie sa...

Sänder mitt medlidande till Christian men började fundera lite .. har inte alla män boende med kvinnor det så här? hihihi jag vara bara tvungen ..

/Håcke

Jojo sa...

Läste precis en intressant artikel om det du skriver om... läs o välj ut nåt bra om du tycker nåt passar... kraama

Jojo sa...

Wops... glömde skicka me länken... Här.. http://www.salongk.se/article.aspx?articleID=2506&categID=160

Jojo sa...

http://www.salongk.se/article.aspx?articleID=2506&categID=160

såå... där kom hela me tror ja.... urkass på sånt här!