fredag 10 augusti 2007

Sommarveckor

I en liten stuga som inte rymmer mer än en våningssäng och ett litet bord ska vi tränga ihop oss och sova i en vecka jag och Christian. I första anblicken känns det mysigt men när jag tittat runt i det lilla krypinet märker jag att det var längesedan det var bebott och det enda som bor där nu är spindlarna. Det är spindelnät i nästan varje hörn och jag vet att jag måste göra en ordentlig storstädning för att överhuvudtaget vilja sova där kommande dagar. Det är samma sak med storstugan där resten av familjen ska bo. Den är i stort behov av en grovrengöring och när allt är klart känns det mycket bättre.

Vi badar, springer, spelar fotboll, har vattenkrig i regnet, åker till vackra naturplatser, kollar på film, äter godis, busar med barnen, pratar, spelar spel, umgås… Att bara vara med min familj gör att jag känner mig väl till mods, stark och vacker. Jag får näring av dem.

Så ska vi åka därifrån vilket alltid jobbigt och ledsamt. Men den här gången är det lite lättare eftersom vi har nästan tre lediga veckor framför oss och vi ska åka vidare ner till Christians familj och senare till Prag. Jag vet att solen inte lyste hela veckan när jag var med min familj. Jag ser det på korten. Men det känns så. Ungefär som jag minns min barndomssomrar som så långa och soliga…

Efter en lång bilresa från Åkersjön till Tidaholm väntar en ännu längre minibussresa mellan Tidaholm och Prag. Ditresan delade vi upp i två sträckor och även om det är mycket tid i bil njuter jag av sitta still, se landskapet förändra sig och ägna tid till läsning, korsord, soudokko och musik. Det blir mycket flams och trams med Christians familj, mycket skratt.

Prag är en vacker stad. Jag tycker om att strosa där och jag tänker mycket på mamma och pappa då vi går där. De var där 1993 och jag vet att de båda tyckte om staden. Jag undrar var de gick vad de tänkte. Jag undrar vad pappa tyckte om, vad han fascinerades över. Säkert älskade han ölen, skrockade åt de löjligt billiga ölpriserna och skrattade åt att det var ekonomiskt lönsamt att dricka öl istället för vatten eftersom vattnet på restauranger ibland är tre gånger dyrare. Säkert gick han över Karlsbron med mamma och såg de vackra byggnaderna.
Pappasaknad
Mammalängtan.

Vi njuter av dagliga restaurangbesök och äter både lunchen och middagen ute. Skönt att bara kunna välja från en meny och slippa laga till själv.

Jag har haft en riktigt härlig sommar och jag tänker ha semester i två dagar till. Jag får se vad som händer i morgon. Nu ska jag gå och lägga mig, i morgon ska jag sova så länge jag vill och sedan ska jag gå och fixa lite presenter till Christian som fyller år på onsdag.

Sov så gott alla!

2 kommentarer:

Naranja sa...

Härligt att höra att ni haft det bra på semestern. Kram på dig Lotta!

Ann-Sofie sa...

Lottalängtan

jag berättade för Jörgen om vår semestervecka i Åkersjön. Det regnade inte någonting sa jag. Jo, sa håkan det gjorde det. Jag var tvungen att fundera. Jaaa sa jag kanske en natt men aldrig på dagen. Håkan sa att det hade regnat på dagar också. Minns inte det. Verkar som om solen alltid lyser i familjens sällskap.